Odporność w okresie zimowym – jak o nią zadbać?

Istnieje wiele powodów, dla których dobra odporność jest ważna, w tym:

  • pomaga zapobiegać infekcjom i chorobom. Jeśli masz silny układ odpornościowy, Twoje ciało może zwalczać zarazki i wirusy, które sprawiają, że jesteś chory. To może również pomóc Ci szybciej się zregenerować po chorobie;
  • utrzymuje Cię w zdrowiu w podeszłym wieku. Twój układ odpornościowy chroni Cię przed infekcjami, a także niektórymi nowotworami. Im jest on silniejszy, tym bardziej będziesz odporny na te choroby, gdy się zestarzejesz;
  • chroni Twoje dziecko przed chorobami w czasie ciąży (jeśli jesteś w ciąży). Silny układ odpornościowy może chronić Twoje dziecko przed infekcjami, dopóki jego własny układ odpornościowy nie rozwinie się w pełni po urodzeniu.

Zima – sezon na choroby. Jak dbać o odporność?

Sezon na przeziębienie i grypę już nadszedł i czas zacząć dbać o swój układ odpornościowy.

Nasze ciała są zaprojektowane tak, aby zwalczać infekcje, ale nie możemy tego robić sami. Istnieje kilka zmian w stylu życia, które możesz wprowadzić, aby wzmocnić swój układ odpornościowy, dzięki czemu będzie on lepiej przygotowany na kolejny sezon przeziębień i grypy.

Oto kilka wskazówek, jak utrzymać organizm w zdrowiu podczas zimowych miesięcy:

  1. Dużo się wysypiaj. Niedobór snu osłabia Twój układ odpornościowy, przez co zwiększa się Twoja podatność na choroby. Staraj się spać co najmniej siedem do ośmiu godzin każdej nocy, nawet jeśli oznacza to wyłączenie telewizora lub komputera na godzinę przed snem.
  2. Bądź nawodniony. Dobre nawodnienie pomaga utrzymać wilgotność błon śluzowych i zmniejsza podrażnienia spowodowane suchym powietrzem lub grzejnikami wdmuchującymi ciepłe powietrze do domu. Najlepszym sposobem na utrzymanie odpowiedniego nawodnienia jest picie wody przez cały dzień, a nie czekanie, aż poczujesz pragnienie (co często następuje zbyt późno). Pij co najmniej jedną szklankę wody na godzinę podczas aktywności fizycznej (na zewnątrz) i jedną szklankę na dwie godziny podczas siedzenia (wewnątrz). Powinieneś również wypić dwie szklanki po każdym posiłku lub przekąsce, zwłaszcza jeśli przyjmujesz leki powodujące zaparcia (np. antybiotyki).
  3. Nie zapominaj o wysiłku fizycznym. Codzienne ćwiczenia (ćwiczenia aerobowe, trening siłowy, joga) stymulują układ odpornościowy, sprawiając, że jest on lepiej przygotowany na walkę z potencjalnymi infekcjami. Odpowiedni poziom aktywności fizycznej może naprawdę zrobić różnicę, jeśli chodzi o częstotliwość łapania różnych infekcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.